INTEGROVANÁ VÝUKA NA GTR
INTEGROVANÁ VÝUKA NA GTR
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_003/0003436
Název projektu: Šablony III GTR
Integrovaná výuka na Gymnáziu Třebíč proběhla v tomto školním roce v prvních dvou ročnících nižšího gymnázia. V každém pololetí se žáci 1. G a 2. G měsíc věnovali tématu, které propojovalo látku občanské výchovy, dějepisu a zeměpisu.
První pololetí
Žáci 1. G se zaměřili na vznik a vývoj společenství, vytvářeli vlastní starověký stát na základě skutečných předloh (Indie, Čína, Egypt, Mezopotámie), tvořili vlastní kulturu, písmo, jazyk, právní systém a určovali nejvhodnější lokalizační faktory státu.
Žáci 2. G věnovali pozornost střetu civilizací. Stěžejním tématem byly křížové výpravy – žáci tvořili vlastní rytířský stát, jeho charakteristiku a pravidla, putovali do Svaté země. Blok byl na závěr doplněn problematikou konfliktu na Blízkém východě.
Druhé pololetí
V 1. G jsme zkoumali Řecko. V rámci dějepisu byly představeny starověké dějiny, postava Alexandra Makedonského a válečné konflikty. V zeměpisu přišla na řadu geografie Řecka, jeho podnebí a klima. V občanské výchově pak antická demokracie, kultura, stát a pravidla.
Se 2. G jsme putovali po stopách Kryštofa Kolumba. Zajímala nás tato témata: zámořské objevy a jejich důsledky, putování po novém kontinentu, poznávání Severní a Střední Ameriky, genocida, lidská práva, ničení starověkých civilizací Aztéků, Inků a Mayů. Blok byl doplněn motivačním příběhem.
V průběhu bloků plnili žáci jednotlivé úkoly, pracovali ve skupinách, ve dvojicích i samostatně, byli vedeni ke kritickému myšlení a propojování souvislostí napříč třemi vyučovacími předměty. Bloky byly často pojaty formou hry. Žáci byli vedeni k zodpovědné práci, museli si připravovat vlastní výstupy v podobě referátů nebo projektů. Všechny tematické bloky byly zakončeny testem, který propojoval zeměpis, dějepis a občanskou výchovu.
O integrované výuce na našem gymnáziu psali také redaktoři Třebíčského deníku:
Na Gymnáziu Třebíč objevují Ameriku. Žáci jsou z nového stylu výuky nadšení – Třebíčský deník